[منبع ۱؛ صفحه ۱۶۳] - [راسل ایکاف]:

در امر مدیریت شاید هیچ نقصانی متداولتر از فقدان ادراک تفاوت بین همبستگی با رابطه‌ی علی در روابط متقابل بین ابزارها و اهداف وجود ندارد. دو متغیر زمانی به یکدیگر همبسته‌اند که همزمان باهم میل به افزایش یا کاهش داشته باشند (همبستگی مثبت) و یا با افزایش یک متغیر، متغیر دیگر رو به کاهش بگذارد (همبستگی منفی)؛ رگرسیون، روشی است برای اندازه‌گیری این تمایلات. مثلا وزن و قد با یکدیگر همبستگی مثبت دارند؛ یعنی هر دو با هم تمایل به افزایش یا کاهش دارند. اما این به این معنی نیست که افزایش وزن مردم باعث افزایش قد مردم می‌شود و یا بالعکس.

یک مثقال ادراک از رابطه‌ی علی باارزش‌تر از خروارها دانش درباره‌ی همبستگی است. درک رابطه‌ی علی، مستلزم آزمون است؛ اما تنها تعداد اندکی از مدیران منطق آزمون را درک می‌کنند و باید بکنند.